בשנות השלושים הראשונות כבר היו קיימים ניצני מוסדות ציבור; בית הספר האזורי, קופת מלווה וחיסכון, ועד הגוש, ועד מקומי של תל מונד שבראשו עמד החבר דינוביצר וניצני קופת חולים, והפקיד הממונה על בריאות הציבור ישב דרך קבע בתל מונד באחד החדרים של מועצת הפועלים.<br>ובימים ההם טרם נסללו כבישים, ובחורף היו מתבוססים בבוץ, ובימי הקיץ היו שוקעים בחולות. התחבורה, הייתה פרימיטיבית ביותר, עגלה רתומה לחמור ובמקרים נדירים ביותר גם לסוס.<br>במרוצת הזמן סללה הממשלה המנדטורית את הכביש המרכזי תל-אביב - חיפה העובר דרך פתח-תקווה. אבל, בימים ההם, היה הכביש צר מאוד, אבל גם מספר כלי הרכב היה די מצומצם.<br> וכשכבר היה הכביש המרכזי, התעוררה הבעיה - איך מגיעים אליו, איך גומאים את הקילומטרים המעטים ברגל.<br>לחברי הישובים הראשונים הגישה לכביש הראשי עוד הייתה יותר קשה מאשר לאנשי תל-מונד, כי קודם כל היה אליהם להגיע ברגל לתל מונד ומשם עוד השתרעה לפניהם דרך די גדולה כדי להגיע לכביש הראשי. פעם או פעמיים ביום היה נכנס האוטובוס לישובים, אבל לא תמיד זה היה קורה. רק במקרים דחופים כשהיה צריך להוליך חולה או ילד חולה או עניין אחר דחוף במיוחד, או אז היה האוטו מגיע לישוב.
במשך שנים רבות היה המושג "התחבורה לתל מונד" זהה עם שמואל יבזרוב ויצחק ירושלמי ז"ל.<br>חברי גוש תל מונד היו ברובם מתקיימים על "עבודת חוץ" בפרדסי תל מונד, ועל כן היתה הבעיה הבוערת הסעת עובדים אל העבודה ובחזרה.<br>אומנם היתה קיימת קבוצת "השרון", שהיתה מסיעה פועלים לתל מונד, אבל הקבוצה הזאת בהיותה עסוקה בהולכת פועלים למקומות אחרים, לא תמיד יכלה למלא את התחייבותיה לגבי אנשים לגבי אנשי עין ורד והגוש. על כן פנה שמואל (שמואליק) יבזרוב למזכיר האירגון דוב לישבסקי והציע לו את נכונותו לדאוג לתחבורה ולקשר עם כפר סבא. הצעתו נתקבלה וביחד עם חברו אלעזר ריבר נרכשה מכונית משא ישנה.<br>קבוצת "השרון" לא רצתה לוותר על זכויותיה בגוש והסכסוך החריף. אבל "שמואליק" ידע להגן על האינטרסים שלו ושל אנשי המקום. בסכסוך התערב אליעזר קפלן ז"ל ובסופו של דבר שמואליק וחברו ריבר נתקבלו לארגון "השרון" ומתפקידם היה לעבוד על הקו תל מונד - כפר סבא. אולם הכניסה הצריכה במאמצים כספים גדולים. היה עליו להכניס מניה בסך 500 לא"י. "שמאוליק" שימש למופת לחברי אג"ד בתושייתו, יוזמתו ובגבורתו. יחד עם זאת לא שכח שמואליק גם את החבר מן השורה.<br>בנוסף לשמואל ("שמואליק") יבזרוב עבד גם יצחק ירושלמי כנהג תל מונד. הדפסה |
תגובה